Istoria unui fenomen global - eSports
3/3517
label Diverse autorenew 10 Sep 2024, 14:26

Esports, sau sporturile electronice, au devenit un fenomen global în lumea digitală de astăzi. Ceea ce a început ca o activitate de divertisment și competiție între pasionații de jocuri video s-a transformat într-o industrie înfloritoare, cu milioane de fani, jucători profesioniști și evenimente majore. A nu se confunda jocurile esport cu jocurile de păcănele egipt sau rulete virtuale. Istoria esports-ului este una captivantă și plină de inovație, care a schimbat modul în care privim competițiile sportive și entertainment-ul. De la primele turnee organizate în săli de arcade până la transmisiunile live pe platforme de streaming, esports-ul a evoluat rapid și a reușit să cucerească inimile oamenilor din întreaga lume.

Anii 50

În anii '50, s-a pus baza pentru evoluția ulterioară a eSports-ului. În 1952, savantul Alexander Douglas de la Universitatea Cambridge a făcut un pas important în istoria jocurilor competitive pe calculator. El a creat un joc pe calculator bazat pe X și 0, cunoscut sub numele de Tic-Tac-Toe. Acesta a fost primul joc de societate adaptat pentru calculator și a deschis calea către dezvoltarea ulterioară a eSports-ului.

În 1958, William Higinbotham, directorul diviziei de Instrumentație de la Laboratorul Național Brookhaven, a prezentat Tenis for Two, primul joc multiplayer pe calculator. Acest joc permitea doi jucători să concureze unul împotriva celuilalt, folosind un joystick primitiv pentru a lovi mingea și a ajusta traiectoria acesteia. Această inovație a fost considerată de mulți ca fiind punctul de pornire al eSports-ului, deoarece a deschis calea pentru competițiile virtuale între jucători.

Anii 60

În anii '60, dezvoltarea jocurilor pe calculator a continuat să avanseze și au apărut primele turnee în istoria eSports-ului. În 1962, informaticianul Steve Russel și echipa sa au creat jocul Spacewar. Acest joc a luat viață pe un computer PDP-10 la Tech Model Railroad Club de la MIT. Lansarea acestui joc a coincis cu organizarea primului turneu oficial din istoria eSports-ului.

Competițiile timpurii în jocuri video au început să prindă contur. Participanții s-au confruntat unul împotriva celuilalt controlând nave spațiale, având la dispoziție o cantitate limitată de muniție și combustibil, și luptând împotriva gravitației. Aceste competiții au reprezentat primul pas către evenimentele competitive oficiale din eSports.

La mijlocul lui octombrie 1972, Laboratorul de Inteligență Artificială de la Universitatea Stanford a organizat Olimpiada Războiului Spațial Intergalactic. Acest eveniment a reunit 24 de jucători care au concurat în jocul Spacewar. Premiul pentru câștigător a fost un abonament anual la revista Rolling Stones. Chiar dacă premiul poate părea modest în comparație cu sumele uriașe din industria eSports de astăzi, acest turneu a marcat începutul evoluției eSports-ului, demonstrând că există interes și pasiune pentru competițiile virtuale.



Anii 70

În anii '70, industria jocurilor video a cunoscut progrese semnificative, odată cu apariția consolelor de jocuri și a arcade-urilor. În 1972, a fost lansată prima consolă de jocuri, Magnavox Odyssey, care permitea jocurile digitale pe televizor și a deschis calea pentru jocurile multiplayer. Această perioadă a marcat un pas important în evoluția eSports-ului. Arcade-urile au devenit populare, precum Pong, oferind o modalitate accesibilă pentru ca publicul larg să se bucure de jocuri video. Competiția și spiritul competitiv erau evidențiate prin listele cu scoruri mari, iar jocurile arcade, precum Sea Wolf, încorporau aceste clasamente.

În 1979, au apărut titluri precum Asteroids și Starfire, care îți permiteau să-ți imortalizezi numele în lista cu scoruri mari prin abrevierea numelui personal. Atari și jocul Space Invaders au continuat să aducă competiția pe scena jocurilor video. În 1980, Campionatele Space Invaders au atras peste 10.000 de concurenți, iar premiul a fost o versiune a jocului Asteroids, câștigat de William Heineman.

Un moment important în istoria eSports-ului a fost în 1982, când operatorul de arcade Walter Day a creat Twin Galaxies National Scoreboard. Acesta a fost primul sistem național de clasificare a scorurilor în jocurile de arcade. Un an mai târziu, Steve Juraszek, un pionier în domeniu în vârstă de doar 15 ani, a înființat echipa națională de jocuri video a SUA și a organizat North American Video Game Challenge, atrăgând primii mari campioni ai jocurilor video din SUA.

Anii 80

În anii '80, în Germania s-a întâmplat un moment important în istoria eSports-ului. În 1982, Armin Stürmer a înființat Atari VCS Bundesliga, primul clan german dedicat jocurilor video. Evenimentul a câștigat rapid popularitate în comunitatea Atari din Germania. Interesul imens și creșterea rapidă a numărului de membri au făcut din acest clan un punct de referință în Germania. Cluburile din acest clan concurează între ele în diferite jocuri, respectând reguli prestabilite. Competiția se desfășoară în patru runde, iar fiecare jucător încearcă să acumuleze cât mai multe puncte într-un interval de timp de 15 sau 30 de minute. Campionul este desemnat la finalul fiecărui an. Cu toate acestea, după ce Atari a părăsit evenimentul, Bundesliga a încheiat aventura, marcând astfel un moment de rămas bun în istoria eSports-ului.

Anii 90

Anii '90 au fost o perioadă de avans tehnic în istoria eSporturilor. A fost era în care Nintendo a dominat scena și a adus contribuții importante în industrie. Un exemplu notabil este organizarea Campionatelor Mondiale Nintendo în SUA, unde jucătorii s-au confruntat într-un triatlon format din Super Mario Bros, Tetris și Rad Racer, având șansa de a câștiga module de joc Nintendo de aur.

În 1994, revista americană GamePro și lanțul de magazine video Blockbuster Video au organizat un campionat mondial pe platformele Super Nintendo și Sega Mega Drive. Jocurile principale ale competiției au fost Virtua Racing și Sonic the Hedgehog.

Pe măsură ce tehnologia avansa, lumea a realizat că viitorul eSporturilor se află în rețele și computere. Acum, oamenii puteau să-și permită hardware-ul necesar pentru jocuri, ceea ce a dus la organizarea primelor petreceri LAN în anii '90. Astfel, istoria eSporturilor s-a scris în confortul casei, iar jucătorii au început să organizeze sesiuni mici cu jocurile lor preferate. În același timp, dezvoltarea tehnologiei web a deschis uși către pariurile online, oferind o experiență captivantă și ușor accesibilă. Astăzi, bonusurile oferite de cazinourile online adesea includ și turnee eSports, amintindu-ne de impactul acestei evoluții tehnologice asupra competițiilor virtuale.

Anii 2000

În anul 2000, istoria eSporturilor a avut parte de un moment important în străinătate, odată cu desfășurarea primului Campionat Mondial de Gaming (WCG) în Seul. Acest eveniment a fost urmat de apariția ESWC (Electronic Sports World Cup) în Poitiers, Franța, în 2003, cu finalele având loc în același an, dar la Paris. A fost o perioadă de creștere rapidă pentru eSporturi.

Un moment-cheie în istoria eSporturilor a avut loc în 2004, odată cu implementarea jocurilor pe console, începând cu lansarea Halo 2. Acest pas a deschis noi oportunități pentru competiții și a adus noi comunități de jucători în universul eSporturilor.

În ceea ce privește valorile premiilor, anul 2005 a fost un an semnificativ pentru industrie, marcând prima dată când un eveniment eSports a oferit un premiu în valoare de un milion de dolari. Acest eveniment a fost denumit CPL World Tour și s-a desfășurat în zece orașe din întreaga lume, cu o finală spectaculoasă la New York. Transmis în direct de către MTV, acest eveniment a adus popularitate și recunoaștere eSports-urilor la nivel global.

Concluzie

Pe măsură ce eSports-ul continuă să se dezvolte și să se redefinească, este incitant să ne gândim la ceea ce aduce viitorul pentru acest fenomen. Cu siguranță, eSports-ul va continua să impresioneze și să inspire milioane de oameni, schimbând paradigma sportului și a competiției într-un mod unic și inovator.